úterý 1. srpna 2017

Metro 2033 [Audiokniha]

Autor: Dmitry Glukhovsky
Interpret: Filip Čapka
Rok vydání: 2016
Vydavatel: OneHotBook
Délka: 17:34 h

Anotace: Ticho, temno, tíseň, tma a tunely… Život v podsvětí má blízko ke smrti.

Světový apokalyptický bestseller ukazuje labyrint moskevského metra, kam se lidstvo uchýlilo po jaderné válce. V šachtách a tunelech živoří chabě propojená lidská společenství – co stanice, to specifická komunita. Mladík Arťom však při hlídce s kamarády porušil jedno ze základních přikázání podzemí a ohrozil tak existenci všech. Aby odčinil svou vinu, musí projít celým metrem až do poslední stanice, kde snad najde možnost, jak zachránit zbytky přeživší civilizace před zkázou…

Jednou jsme se bavili o knihách, které by bylo zajímavé převést do divadelní podoby, a při té příležitosti kamarád zmínil právě Metro 2033. Nevěděla jsem o něm zhola nic, jen ten název jsem někde zaslechla. Ač normálně nesnáším byť jen minimální spoilery, natož aby mi někdo vyzradil jak kniha dopadne, u této knihy mě to nějak netížilo, protože jsem zkrátka neplánovala si ji přečíst. Ale pak jsem slyšela právě ten konec a byla jsem naprosto unesena z té myšlenky a říkala si, jak geniální nápad to je, že se tato kniha ihned zařadila do mých "TBR" a co víc, zařadila se do předních příček.

Důležitým faktorem u audioknihy je samozřejmě interpret, který ji namluvil. Nevím, jak to děláte při výběru audioknih vy, ale já vždy potřebuji nejprve slyšet ukázku, abych zjistila, zda je mi hlas příjemný. Naštěstí mi hlas Filipa Čapka vyhovoval, a tak jsem se s chutí přihlásila o Metro 2033. Jistou výhodou mají samozřejmě knihy, které jsou stavěné na to, aby je mohlo namlouvat více lidí, protože to při delším poslechu udržuje vaší pozornost. Občas jsem se totiž přistihla, že mé myšlenky zabloudili někam jinam, ale naštěstí jsem byla napnutá, a tak jsem se brzy vrátila zpět k poslouchání. Případně vás zpět určitě vrátí melodie, které jsou na konci/začátku každé kapitoly.



V některých situacích pro mě bylo také těžší se zorientovat v tom, zda se jedná o sen, skutečnost či vzpomínku. Možná to bylo právě tím, že jsem chvilinku nevnímala, a nebo to má přesně tak fungovat (nevím, zda je text v papírové podobě nějakým způsobem odlišen).

Co se samotného přehrávače týče, tak mi vyhovoval. Jeho ovládání bylo jednoduché a nemusela jsem se nic složitě učit. Pokud nemáte na mobilu příliš místa (tak jako já), můžete si stáhnout pouze část audioknihy a poté použít skvělé tlačítko – smazat odposlouchanou část. Občas se mi tedy stalo, že mi přehrávač smazal i rozposlouchanou část, ale je možné, že chyba byla na straně mého problémového telefonu (LG L65). A samozřejmostí je, že přehrávač spustí knihu tam, kde jste skončili.  Lidé, kteří nejsou majiteli chytrých telefonů se však nemusí obávat nakupovat na audilibrix.cz.  Nabízí totiž i aplikaci pro počítače, či si knihu můžete jednoduše stáhnout jakou „zazipovanou“ složku a poslouchat tak audioknihu třeba i na mp3 přehrávači.

„Ještě řekni, že se zajímáš jen o to, co kolem sebe vidíš a slyšíš! Snad si doopravdy nemyslíš, že se svět omezuje jenom na to? Například krtek nevidí nic, je od narození slepý. To přece neznamená, že věci, které nevidí, neexistují.“

Jako nevýhodu u této audioknihy vnímám, že člověk při poslouchání postrádá plánek metra, který je jinak součástí papírové verze a věřím, že značně podporuje vžití se do příběhu. Díky skvělým popisům to však u Glukovskyho příběhu není až takový problém.

Zajímavý podnět k zamyšlení jsem viděla například v tom, že v metru používali jako platidlo patrony. Dokonce i hlavní postava, Arťom, v knize uvažuje o tom, že ve své podstatě platí (lidskými) životy. Celkově autor podněcuje k přemýšlení o možných dopadech válek a ovlivnitelnost ideologiemi i náboženstvím.

Když už jsem konečně zmínila hlavní postavu příběhu, musím říct, že mi Arťom k srdci extrémně nepřirostl, ale ani mi nevadil, což je vlastně naprosto v pořádku. Svou oblíbenou postavou bych nazvala pravděpodobně Chána, který je pro mě opředený mystikou a doufám, že se s ním sektám i v dalších dílech a snad se o něm dozvím něco více.

„Ten, kdo je dostatečně odvážný a vytrvalý, aby celý život hleděl do temnoty, spatří v ní jako první záblesk světla.“

Člověk by si řekl, že když zná nějakou část příběhu dopředu a očekává ji, nebude z ní tolik nadšený. Ale v případě této knihy jsem z konce byla nadšená, i když jsem od počátku věděla, že to přijde. Silnému dojmu z konce nahrávala i hudba, která zněla ještě pár minut po  doposlouchání audioknihy a dokonale se hodila k dlouhému zamyšlenému pohledu do stropu, což je dle mého stav, kterému se po skončení této knihy neubráníte.

Poslouchání knihy jsem si užila a určitě mám v plánu se pustit do dalšího dílu, stejně jako mám v plánu zahrát si i stejnojmennou hru (i když je mi jasné, že se při ní budu trochu bát). Také mi udělalo radost, že jsem k přečtení či poslouchání navnadila další své kamarády, kteří se mnou občas v tichosti seděli, když jsem si audioknihu pouštěla, a doufám, že jsem trochu navnadila i vás!

Celkové hodnocení:  4/5
Za poskytnutí audioknihy k recenzi děkuji audiolibrix.com

Žádné komentáře:

Okomentovat