pátek 24. října 2014

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Autor: Jonas Jonasson
E-book
Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Panteon
ISBN: 978-80-87697-00-9
Počet stran: 400

Anotace: Allan Karlsson má narozeniny. Je mu sto let. Vlastně důvod k oslavě. Starosta i místní tisk se připravují na velkolepou oslavu, stoletý stařík má však docela jiné plány; jednoduše zmizí – a brzy je celé Švédsko kvůli jeho útěku vzhůru nohama. Jenže s podobnými věcmi už má Allan své zkušenosti – v mládí koneckonců uvedl do zmatku celý svět.

O knize jsem se dozvěděla, až když v kině začal běžet film, což je vcelku smutné, ale i tak jsem ráda, že jsem knihu vůbec objevila.

Musím říct, že z počátku jsem měla opravdu velký problém se do knihy začíst. Nevím přesně čím to bylo, ale dokonce jsem i uvažovala, že knihu na nějakou dobu odložím. Nakonec jsem to naštěstí nějak vydržela a jsem za to moc ráda.

V knize objevíte dvě časové linie - jedna vám ukazuje, co se děje teď a v té druhé se dozvídáte spousta věcí z Alanovi minulosti. Bavilo mě číst o  tom, co Alan v mládí zažil a navíc to knize vždy dodalo i patřičné napětí, když jste očekávali, co bude v reálném čase následovat dál.

Na knize se mi vážně líbilo, že ačkoliv nejhlavnější postavou byl samozřejmě Alan Karlsson, dozvěděli jsme se mnoho  věcí o vedlejších postavách. Dokonce příběh nevidíte jen z pohledu Alana, ale i z pohledu skoro všech ostatních. V některých příbězích to možná může kazit pointu, ale do této knihy se to krásně hodilo. Bylo zajímavé pozorovat myšlenky ostatních, jakožto například policejního vyšetřovatele.
Alan mě neustále překvapoval. Člověk by si nikdy nepomyslel, čeho všeho je takový stařík schopný a co vše mohl v životě zažít a dokázat. Skvělý je i Alanův flegmatismus, a možná i sarkasmus, který vám mnohdy vytvoří úsměv na tváři.
V knize se navíc vykytuje mnoho známých osobností, mezi které můžeme zařadit například Harryho Trumana, Einstaina či Mao Ce Tunga... Když vidíte tato jméno, možná si říkáte, že kniha bude dosti politicky zaměřená, ale není tomu tak. Sice se v příběhu vykytuje spousta politických osobností, které řeší politické situace, samotný Alan se do politiky nijak nemíchá - nemá ji rád.

Čtení tohoto humorného příběhu jsem si opravdu užívala. Knihu jsem brala jako takovou pohodovou a oddechovou.

Celkové hodnocení:  4/5

8 komentářů:

  1. Tuhle knihu bych si také ráda někdy přečetla :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ke starikovi jsem se jeste nedostala ale urcite urcite to mam v planu spolu s analfabetkou :)

    OdpovědětVymazat
  3. Viděla jsem a ten mě hodně zklamal. Snad si v budoucnu přečtu i knihu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já film zatím neviděla, ale od většiny lidí na něj slyším chválu. Tak se na něj musím podívat

      Vymazat
  4. Nikdy jsem o ní neslyšela, ale tvůj článek přišel vhod - minimálně obálka knížky. :) Rozhodně to není můj typ, který bych četla, ale hezky napsaná recenze! ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Už dlouho se chystám na film, knížka mě zaujala obálkou ale jinak jsem slyšela, že většinu zklamala, takže si ji asi kupovat nebudu :) ale pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to já od většiny lidí slyším na knihu chválu.

      Vymazat